• Vi skickar samma dag vid order före kl 9 vardagar.         Fri frakt över 1000kr

Köp- och leveransvillkor


Betalning

Betalning kan göras direkt via kontokort eller mot faktura. Vid kortbetalning tillkommer endast frakt. Det är Klarna som sköter faktureringen vid fakturabetalning. För mer information www.klarna.com. Fakturans förfallodag är 30 dagar efter fakturadatum. 

  • Vi använder säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar.

 

Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 30 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. 

 

Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 
PayPal

PayPal är en betalningstjänst som ägs av eBay. PayPal har mer än 100 miljoner användare världen över. Hundratusentals företag använder sig av tjänsten som är öppen både för privatpersoner och företag. Att betala via PayPal går enkelt och snabbt. Betalning sker med ett par knapptryckningar och pengar överförs omgående till säljarens PayPal konto.  Läs med om Paypal här

  • Säljaren skapar ett konto hos PayPal
  • Säljaren lägger upp betalningsanvisningar på hemsidan
  • Köparen skapar ett konto hos PayPal
  • Köparen väljer om pengarna skall dras från sitt kreditkort eller från sitt befintliga PayPal-saldo
  • Köparens kontouppgifter och kortnummer visas inte för säljare

Swish erbjuds via Klarnas tjänst

Swish är en säker mobiltjänst för direkt överföring av pengar med Swish-appen från mobilen. Överföringen sker omgående och är kostnadsfritt.

  • Köparen behöver vara ansluten till Swish
  • Öppna Swish-appen på din mobila enhet  
  • Godkänn betalningen via ditt mobila Bank-ID för att slutföra köpet.

Vid eventuell retur återbetalas pengarna till ditt bankkonto som är kopplat till din Swish. 

 

Frakt

Vi använder oss av högkvalitativa fraktleverantörer. Vi vill att ni kontaktar oss om det är någonting du inte är nöjd med vad gäller frakten. Fraktkostnaden för en beställning debiteras efter vikt och storlek, detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. Varor kan även avhämtas hos Linnéashopen/Linnéas Simskola. Lagerutlämningen finns på Knivstagatan 3 i Uppsala och har öppet Mån-Fre 9-12, 13-15. Titta på vår första sida i shopen för att se om vi har ändrade öppettider, vilket kan förekomma ett fåtal gånger per år. 

 

Leveranstid och spårning

Vi skickar din order samma dag om vi får den en vardag före kl 09.00 (gäller även Expressbrev). Alla varor som det står "finns i lager" i butiken kan vi sända omgående. Normal leveranstid är 1 - 3 vardagar beroende på fraktalternativ och tidpunkten för din beställning, vi erbjuder leverans till dörr, brevlåda och ombud. Om leveranstiden från vårt lager skulle försenas blir du kontaktad av oss, du har då rätt att häva köpet utan kostnad. Ändring och avbeställning av order är möjlig om kontakt sker innan vi packat ditt paket. Hantering av orders sker löpande under helgfria vardagar.

För spårning av paket kan ni följa er ordre via appen "Mina paket" den finns på Google play och Apple store. Det går även bra att kontakta oss på kundtjänst om ni inte har tillgång till appen.

Kontrollera alltid dina varor direkt vid leverans för transportskador. Vid upptäckt skada, kontakta omgående kundtjänst på: [email protected] eller telefon: 018-182833.

 

Priser

Alla våra priser är inklusive moms. Linneashopen förbehåller sig rätten att ändra priser och sortiment utan särskilda notiser om detta.

 

Bekräftelse

När vi mottagit din beställning skickas automatiskt en bekräftelse per e-post med information om din beställning. Det är bra om Du sparar orderbekräftelsen för att ha till hands vid eventuella kontakter med kundtjänst.

 

Personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i GDPR (General Data Protection Regulation). Vi ingår endast avtal med personer som fyllt 18 år. Linneashopen är ansvarig för de personuppgifter som Du lämnat till oss. Vi lämnar inte ut personuppgifter till andra företag eller föreningar. Dessa uppgifter kommer enbart att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill Du göra någon ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör Du det lättast genom att skriva till oss. Du har rätt att begära ett registerutdrag om du önskar se vilka uppgifter vi har om dig.

För vår fullständiga integritetspolicy läs här

 

Byten och returer/ångerrätt

Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vi följer Konsumentverkets rekommendationer se: https://www.hallakonsument.se

Du måste kontakta kundtjänst via e-mail [email protected], inom 14 dagar för att erhålla ångerrätten och meddela om det gäller retur eller byte tillsammans med ordernummer. Du får själv bekosta returporto vid byten och returer. Vid retur/ångerrätt återbetalar vi snarast, dock senast inom fjorton (14) dagar om köpet hävts på riktiga grunder. 

Snabbast handläggning vid byte får du genom att du lägger en ny order på den storlek/färg du önskar och returnerar varan som inte passade så återbetalar vi den varan så fort den kommer i retur. Annars skickar vi bytesvaran så snart vi fått in varan på vårt lager från dig.

Varorna måste skickas tillbaka i väsentligt oförändrat skick. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa egenskaperna och funktionen, förberhåller sig Linneashopen sig rättan att göra en värdeminskning utifrån varans skick. I dessa fall kontaktar vi dig med motivering till eventuellt värdeminskningsavdrag.

Returen/bytesvaran ska skickas till:

Linneashopen
Knivstag 3
753 23 Uppsala

Skicka med information om det gäller ånger eller byte, ditt ordernummer och vid byte behöver vi få information om önskad storlek och färg på bytesvaran. Du kan även använda konsumentverkets formulär för ångerrätt.

OBS: Vi har begränsade resurser att hämta ut hos ombud, skicka därför din retur med leverans till brevlåda för garanterat snabb hantering. Skicka ditt paket/brev med tex. Postnords tjänst "Skicka lätt" och välj Leverans till brevlåda! 

 

Outhämtade paket

Vid outhämtade paket, debiterar vi kostnaden 59kr för frakten. Önskar du att vi skickar om din order debiteras du 59 kr för den extra fraktkostnaden som återsändningen innebär oavsett om du vid köptillfället haft fri frakt. Vid ånger av ditt köp måste du kontakta Linneashopen inom ångertiden fjorton (14) dagar för att få din vara återbetald enligt distansavtalslagen. Om varan inte är uthämtad pga. ånger av köp, dras den extra kostnaden av från återbetalningen av din order.
 

Reklamation

Konsument (privatperson) har rätt att reklamera  inom skälig tid (inom 2 månader) efter det att felet upptäcktes. Vad som menas med skälig tid kan du läsa mer om på konsumentverkets sida hallakonsument.se. Reklamationsrätten gäller under 3 år.  Kontakta oss på [email protected] innan du skickar tillbaka din vara. Vid överenskommelse av retur av reklamerad vara, var noggrann med att tillsammans med varan skicka med ditt ordernummer, samt ditt namn. Detta för att vi ska kunna göra en bedömning och ersätta dig, om felet anses vara en reklamation. 

Är det fabrikationsfel på produkten får man i första hand nya delar. Finns inte reservdel erbjuds en ny vara. Vid de tillfällen en ny vara eller likvärdig vara inte finns att erbjuda så kan prisavdrag eller återbetalning bli aktuellt. Reklamationsrätten gäller ej för förslitningsskador eller oaktsam hantering. Vi bekostar returfrakten, om det är en godkänd reklamation, kontakta oss därför innan ni återsänder en vara för reklamation enligt nedan steg.

Transportskador ska meddelas till kundtjänst omgående. Kontrollera därför alltid dina varor direkt vid leverans.
 

För snabbare hjälp vid reklamation av vara ber vi dig bifoga:

- beskrivning av upplevt fel.

- bild på felet/skadan.

- film om ej synligt på bild.

- ditt ordernummer eller kvitto på köp.

Kontakta oss enklast via Epost: [email protected] och ange information enligt ovan punkter. Det går också bra att ringa kundtjänst: 018-182833.

Adress för försändelser eller brev:
Linneashopen
Knivstag 3
753 23 Uppsala

 

Tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Kontaktuppgifter till ARN - Allmäna reklamationsnämnden: Websida: https://www.arn.se/ Postadress: ARN, Box 174, 101 73 Stocholm.

För nationella kunder hänvisar vi till EU ODR - Online Dispute Resolution:  https://ec.europa.eu/consumers/odr, Postadress: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.help.new#inline-nav-3 välj ditt land i listan under rubriken "Contact Advisor".

 

Skador på paket 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

Företagsinformation

Linneashopen ägs och drivs av Linnea Essentia AB (Organisationsnummer 556912-5783). 

Post och besöksadress: Knivstagatan 3, 75323 Uppsala.
Kuntjänst: [email protected] eller 018-182833
Websida: https://linneashopen.se

 

Svenska English

Produkter

Handla

Information

Artiklar